High on your own supply

Anika Linckens

MS & Mindset

Gepubliceerd: 7 november 2022

Gisteren was in Den Bosch het evenement Nationale MS dag. Ik was er niet bij, want ik had een workshop. Namelijk Wim Hof Fundamentals Workshop. Een dag welke bestond uit ademhalingsoefeningen en koude training door middel van een ijsbad.

High on your own supply

Al langer was ik geïnteresseerd in het achterliggende gebeuren van Wim Hof. Door middel van koude kun je ontstekingsreacties in je lichaam terugdringen of zelfs helemaal vermijden. Dit wil je als je MS hebt natuurlijk. Of je er nou in gelooft of niet, niet geschoten is altijd mis toch?

Mijn handen en benen begonnen extreem te trillen

Maar goed, ik geloof er wel in. Zeker nadat ik gisteren de wetenschappelijke achtergrond heb gehoord. Door de ademhalingsoefeningen te doen, creëer je stresspieken en aaneensluitend rust. Zo blijf je het triggeren gedurende de oefeningen. Dit zorgt ervoor dat je beter bij je ‘reptielenbrein’ kunt. Het brein waar je in oorsprong alles mee aan stuurt. Niet het buitenste brein wat je alleen maar belemmert in de dagelijkse bezigheden.

Eerst kregen we een hele uitleg wetenschappelijk. Daarna gingen we gedurende een uur ademhalingsoefeningen doen verdeeld in 6 blokken. Liggend op een matje met je ogen dicht, eventueel met een dekentje over je heen, ga je 40 keer heel diep in ademen door je neus of je mond. En daarna laat je los. Na die 40 keer hou je 1 à 1,5 minuut je adem in en ontspan je. Daarna adem je 15 seconden in en hou je vast. Daarna laat je weer los.

Emoties, trillingen of wat dan ook moet je niet tegen houden, dit moet juist je lichaam uit. Je moet los laten en je overgeven. Bij mij begon mijn kaak enorm te trillen, alsof ik het extreem koud had. Mijn handen en benen begonnen extreem te tintelen. Mijn lichaam voelde zwaar als een betonblok in de grond.

Je wordt high in en van je eigen lichaam

Op een gegeven moment begin je dingen te zien, een soort van te hallucineren, te spacen. Je wordt high in en van je eigen lichaam. Heel apart. Maar voelt heel goed! Na afloop, toe het uur voorbij was. Moest iedereen weer ‘op aarde komen’. Iedereen ervoer iets anders, geweldig om te horen. Sommige zagen kleuren wat weer het een en ander betekent. De ander was heel emotioneel geweest. En iemand had tussen de piramides liggen zweven.

Na afloop van de ademhalingsoefeningen waren mijn armen, handen, en benen tot aan mijn buik aan het slapen. Het moest weer even herstellen. Maar wat een last was van mijn schouders afgevallen, dit voelde zo goed! Mentaal ook geen zorgen meer.

Wat je ook hebt mentaal of lichamelijk, ik ben ervan overtuigd dat deze ademhalingsoefeningen voor iedereen wat betekenen, als je je er maar aan over geeft en toe laat.

Een koude training werkt als extra boost

De koude training, het ijsbad, was heftig. Minimaal 2 minuten erin. Ik heb er 3 minuten in gezeten. Lastig om je dan naar binnen te keren, want het voelde alsof je met een mes werd gestoken over je hele lichaam. Deze pijnsensatie zou 90 seconden duren. Dat is de adrenaline die door je lichaam gaat, welke maximaal 90 seconden duurt. Achteraf voelt het goed.

Koude training kun je thuis ook doen door koud te douchen of in een koud bad te gaan, als het maar 16 graden of kouder is. Koud douchen was ik al een tijd aan het doen iedere ochtend, en daarna ademhalingsoefeningen. Maar het is het beste als je op nuchtere maag eerst de ademhalingsoefeningen doet en daarna de koude douche of bad. Daar heb je overigens 6 uur de tijd voor. De staat waarin je verkeerd na de ademhalingsoefeningen werkt 6 uur na. Een koude training werkt na de ademhalingsoefeningen als extra boost.

Nu de routine erin nog vinden. 2x per week de 1 uur sessie van ademhalingsoefeningen doen zou goed zijn. Verder kun je natuurlijk iedere dag de kortere versie doen, deze duurt 11 minuten, dit zijn 3 rondes.

Je lichaam krijgt minder kans om ontstekingen te creëren

En de instructrice ging 2x per jaar met Wim Hof mee op een workshop reis. In de zomer naar Spanje en in de winter naar Polen. Daar had ze iemand gezien met MS. Die meneer kon nog maar amper lopen. Na de eerste workshop dag, zo’n zelfde als wat ik zojuist benoemd hebt, kon deze meneer al veel beter lopen.

Hoe vaker je deze oefeningen in combinatie met koude training doet, hoe meer je je brein traint en hoe minder je lichaam de kans krijgt om ontstekingen te creëren. Het zou voor iedereen met chronische aandoeningen zo zijn. Sowieso ook voor gezonden personen goed om preventief te doen.

En ja, ik denk dat die persoonlijke, lichamelijke high wel eens verslavend kan gaan werken. En ook nog eens voor een super doel! De workshops worden her en der door het land gegeven, ook in het buitenland natuurlijk. Hier kun je ze vinden: https://www.wimhofmethod.com/activities/category/fundamentals-workshop.

Heb jij een soortgelijke ervaring? Stuur jouw ervaring naar [email protected]! En dan delen wij binnenkort ook jouw ervaringsverhaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zeg je nee, dan krijg je er twee

Ilona

Deze maand is in een soort van waas omgevlogen. Begin deze maand was het weer feest. Jippie blaasontsteking het zal niet. In eerste instantie was het een gewone bacter... › Lees meer

Hart in aktie – De verrassing

Ilona

Ik zal jullie vandaag al het eerste stuk van ons avontuur laten Lezen. Aangezien het bijna een boekwerk is zal ik het maar in delen plaatsten. Ontzettend leuk om te ho... › Lees meer